Justisminister Monica Mæland
EMD og Lov om tomtefeste
Tomtefesterforbundet konstaterer at EMD nok en gang setter lys på norsk lovgivning innen tomtefeste. Sist gang EMD behandlet dette temaet, resulterte dette i en lovendring i 2015 som i vesentlig grad svekket festernes rettigheter. Den nye saken som nå dukker opp, vil kunne frata festere en av de siste sikkerhetsventiler de har mot urimelige festeavgifter. Et nytt nederlag i EMD vil få dramatiske følger for spesielt festetomter i bynære strøk og populære hytteområder, samt at vi kommer til å få et massivt angrep på taket på lovlig festeavgift. Kombinert med svært uklare regler og praksis for verdifastsettelse av råtomtverdier, vil dette kunne ende opp i katastrofe for mange festere som allerede i dag er blitt hardt presset etter lovendringen i 2015.
Har ikke festere også en eiendomsrett som skal ivaretas? Verdien av de investeringene festere har gjort i opparbeidelse av tomt og bygninger overgår i de fleste tilfellene råtomtverdien! Det å skille ut verdien av en festet tomt fra resten av eiendommen er unaturlig. Prisfastsettelse på festetomter blir en teoretisk øvelse all den tid det ikke finnes noe marked for festetomter som er bebygget. Det er eiendommen som helhet som kan gis en verdi. Resultatet er da også slik at takster på råtomt ofte kan sprike med 50-200%.
At EMD nok en gang skal vurdere om bortfesters rettigheter er krenket uten at man samtidig vurderer festers rettigheter til sikkerhet for egne investeringer i eiendommen, blir for oss meningsløst. Vi håper derfor at regjeringen gir et godt og grundig utredet svar på EMDs henvendelse, herunder påpeker de rettigheter og behov for trygghet for egne investeringer som fester har. Denne saken har helt klart flere sider, det bli feil om kun bortfesters argumentasjon skal legges til grunn. Spesielt gjelder dette festere om etter §34 i loven er nektet innløsning av sine tomter. De kommer i en umulig og fullstendig uforutsigbar situasjon hvis de ikke kan komme ut av festeavtalen med å kunne innløse tomtene sine. Det å nekte innløsning for denne gruppen festere er å frata disse en rettighet andre festere har, og vi ser på dette som et betydelig problem, også vurdert opp mot disses rettigheter etter norsk lov. Dette er en forskjellsbehandling som etter vår oppfatning også burde vurderes opp mot naturlige rettigheter festere har.
Rettssikkerheten knyttet til Lov om tomtefeste har således flere sider, og alle forsøk på å rette opp skjevheter i loven har så langt kun skapt nye problemstillinger og grunnlag for konflikter. Vi synes tiden er overmoden til å få en endelig løsning på dette ved å avvikle loven som helhet. Det bør være forbud mot å skille eierskapet til tomt og bygg. Andre land har vist at dette er mulig, det står på politisk vilje.
Vennlig hilsen
for Tomtefesterforbundet
Øyvind Bastiansen
Leder
EMD og Lov om tomtefeste
Tomtefesterforbundet konstaterer at EMD nok en gang setter lys på norsk lovgivning innen tomtefeste. Sist gang EMD behandlet dette temaet, resulterte dette i en lovendring i 2015 som i vesentlig grad svekket festernes rettigheter. Den nye saken som nå dukker opp, vil kunne frata festere en av de siste sikkerhetsventiler de har mot urimelige festeavgifter. Et nytt nederlag i EMD vil få dramatiske følger for spesielt festetomter i bynære strøk og populære hytteområder, samt at vi kommer til å få et massivt angrep på taket på lovlig festeavgift. Kombinert med svært uklare regler og praksis for verdifastsettelse av råtomtverdier, vil dette kunne ende opp i katastrofe for mange festere som allerede i dag er blitt hardt presset etter lovendringen i 2015.
Har ikke festere også en eiendomsrett som skal ivaretas? Verdien av de investeringene festere har gjort i opparbeidelse av tomt og bygninger overgår i de fleste tilfellene råtomtverdien! Det å skille ut verdien av en festet tomt fra resten av eiendommen er unaturlig. Prisfastsettelse på festetomter blir en teoretisk øvelse all den tid det ikke finnes noe marked for festetomter som er bebygget. Det er eiendommen som helhet som kan gis en verdi. Resultatet er da også slik at takster på råtomt ofte kan sprike med 50-200%.
At EMD nok en gang skal vurdere om bortfesters rettigheter er krenket uten at man samtidig vurderer festers rettigheter til sikkerhet for egne investeringer i eiendommen, blir for oss meningsløst. Vi håper derfor at regjeringen gir et godt og grundig utredet svar på EMDs henvendelse, herunder påpeker de rettigheter og behov for trygghet for egne investeringer som fester har. Denne saken har helt klart flere sider, det bli feil om kun bortfesters argumentasjon skal legges til grunn. Spesielt gjelder dette festere om etter §34 i loven er nektet innløsning av sine tomter. De kommer i en umulig og fullstendig uforutsigbar situasjon hvis de ikke kan komme ut av festeavtalen med å kunne innløse tomtene sine. Det å nekte innløsning for denne gruppen festere er å frata disse en rettighet andre festere har, og vi ser på dette som et betydelig problem, også vurdert opp mot disses rettigheter etter norsk lov. Dette er en forskjellsbehandling som etter vår oppfatning også burde vurderes opp mot naturlige rettigheter festere har.
Rettssikkerheten knyttet til Lov om tomtefeste har således flere sider, og alle forsøk på å rette opp skjevheter i loven har så langt kun skapt nye problemstillinger og grunnlag for konflikter. Vi synes tiden er overmoden til å få en endelig løsning på dette ved å avvikle loven som helhet. Det bør være forbud mot å skille eierskapet til tomt og bygg. Andre land har vist at dette er mulig, det står på politisk vilje.
Vennlig hilsen
for Tomtefesterforbundet
Øyvind Bastiansen
Leder