20. mar. 2018
Skal pensjonistene ende opp husmenn?
Tomtefeste er noe som berører svært mange. Vi har anslagsvis 300 000 festeavtaler i Norge. Vi finner både hus og hytter på festetomter.
Mange av festeavtalene ble inngÃ¥tt pÃ¥ 50- og 60- tallet. De fleste av disse festerne er nÃ¥ pensjonister og sÃ¥ vel opprinnelig for seg en rolig og trygg pensjonisttid med langsiktige festeavtaler med stabile betingelser. Slik er det dessverre ikke blitt!Â
Det er vel knapt nok noen lov som har vært oppe til behandling i Stortinget sÃ¥ mange ganger som Lov om tomtefeste. I skrivende stund er loven blitt revidert 13 ganger uten at man har klart Ã¥ lage lov det gÃ¥r an Ã¥ leve med! Â
Og elendigheten ser bare ut til å fortsette. Festernes rettssikkerhet og betingelser er blitt vesentlig forverret gjennom lovendringen i 2015. Skal pensjonen vår brukes til å betale ublue festeavgifter eller advokatregninger? Eller subsidiere norsk landbruk?
​Festetomter som investeringsobjekt.
Norge ble dømt i Den europeiske menneskerettsdomstolen og pÃ¥lagt Ã¥ endre lovverket slik at det ble en «fair balance» i forholdet mellom fester og bortfester. Lovendringen i 2015 skulle rydde opp i dette. Men den 13. lovendringen ble i hvert fall ikke et lykketall for landets festere! AvgiftsnivÃ¥et loven legger opp til er urimelig høyt, regjeringen skapte ved lovendringen et nytt investeringsobjekt for spekulanter. Regjeringen valgte Ã¥ overse klare rÃ¥d fra økonomer ved Handelshøyskolen i Bergen og Norges miljø- og biovitenskapelige universitet pÃ¥ Ã…s om at en festeavgift pÃ¥ 1% var nok for Ã¥ gi grunneier en rimelig avkastning, godt innenfor Den europeiske menneskerettighetsdomstolens krav om «fair balance» mellom partene. Regjeringen endte pÃ¥ det dobbelte.Â
I praksis vil dette si at de fleste ved fornyelse av kontrakten, ender opp med en festeavgift som i verste fall er flere ganger større enn de de har i dag. Spesielt ille er det for de som sitter med store tomter. Tomtefesterforbundet har ved hjelp av studenter i Bergen fÃ¥tt gjennomført en undersøkelse blant vÃ¥re medlemmer som viser at den gjennomsnittlige økningen i festeavgiften er rundt 520%! Er det da slik at alle landets festere har nytt godt av urimelig lave festeavgifter og sÃ¥ledes mÃ¥ finne seg i en betydelig økning? Neppe. Mange festeavtaler er tross alt av nyere dato, hvor bÃ¥de inflasjon og utviklingen i eiendomspriser er kjente faktorer. Vi mÃ¥ derfor regne med at disse er basert pÃ¥ hva vi mÃ¥ anta er en rimelig markedspris for denne typen avtaler. Basert pÃ¥ vÃ¥re funn, er det mye som tyder pÃ¥ at regjeringen med sin lovendring, har grepet inn i den frie prisfastsettelsen som markedet har lagt seg pÃ¥ og sÃ¥ledes introdusert et nytt og høyere prisnivÃ¥ pÃ¥ festeavtaler. I motsatt fall ville langt færre festere komme inn under det sÃ¥kalte «engangsløftet» som loven legger opp til.Â
En mangedobling av festeavgiften fÃ¥r lett konsekvenser! Husleiekostnadene stiger. Generasjonsskifte i hyttemarkedet bremser opp, neste generasjon har annet Ã¥ bruke penger pÃ¥ enn «familiehytta». Eiendomstakstene vil synke, hvem vil kjøpe et hus eller ei hytte med en festeavgift som i verste fall kan koste deg flere 1000 kroner i mÃ¥neden? Og hva skjer neste gang Stortinget velger Ã¥ endre loven? Erfaringen gjennom en rekke lovendringer har vist at som fester kan du ikke regne med at alt som er avtalt i dagens festeavtale gjelder om 5 Ã¥r!Â
Et positivt trekk er tross alt at du som fester er sikret mot at avtalen din kan sies opp av bortfester. Men hva betyr det i praksis hvis du ikke klarer å betale festeavgiften?
​Rett til innløsning. For hvem?
Og sÃ¥ har du en lovfestet rett til Ã¥ kunne løse inn tomta nÃ¥r festeavtalen skal fornyes eller det har gÃ¥tt 30 Ã¥r siden avtalen ble inngÃ¥tt. Det vil si, dette gjelder ikke for alle! Loven inneholder en rekke unntak fra innløsningsretten. Landbruksunntaket er det mest kjente, men det samme gjelder hvis du fester tomt fra Opplysningsvesenets fond, Finnmarkseiendom (FeFo) eller en statsallmenning. Disse er unntatt fra Ã¥ mÃ¥tte innløse tomter og benytter seg nÃ¥ i stor grad av denne retten. Det er rett og slett «god butikk» Ã¥ sitte pÃ¥ tomtene og kreve inn festeavgifter. Langt bedre enn Ã¥ la fester fÃ¥ kjøpe fri tomta etter lovens bestemmelser. Festerne er blitt husmenn uten mulighet til Ã¥ komme seg ut av avtalen uten betydelige tap.Â
Det er ikke til Ã¥ undres over at loven skaper konflikter mellom partene. Antall saker som havner i retten er økende, enten pÃ¥ grunn av landbruksunntaket, uklare lovregler eller fastsettelse av tomteverdier. Selv landets høyeste domstol har brukt mye tid pÃ¥ tomtefesteloven. Siden 2002 har Høyesterett avsagt 50 dommer knyttet til tomtefesteloven. Det mÃ¥ være norgesrekord for en norsk lov!Â
Det er underlig at dette politisk kan forsvares. Man kan undres over hvilke motiver som ligger til grunn for å opprettholde denne urettferdigheten og den ubalansen som finnes i loven.
​Må domstolene gjøre den jobben Stortinget burde ha gjort?
Er det riktig at domstolene skal mÃ¥tte «megle» i konflikter som oppstÃ¥r i kjølvannet av en svak lov? Rettsbehandlingen koster festere tusenvis av kroner. Mange kvier seg derfor for Ã¥ ta sin sak til retten av rene økonomiske Ã¥rsaker. Risikoen for ikke vinne fram, kan medføre uoverkommelige utgifter. Dette gÃ¥r pÃ¥ rettssikkerheten løs. Mange føler seg tvunget til Ã¥ gÃ¥ inn pÃ¥ betingelser de strengt tatt ikke burde akseptere.Â
Det er Stortingets ansvar Ã¥ gi Norge rettferdige og tydelige lover for Ã¥ unngÃ¥ konflikter og urett. Som tomtefestere mÃ¥ vi vurdere hvilke partier som vil sikre oss likhet for loven og en rettferdig behandling i forbindelse med fornyelse eller innløsning av festekontrakten. Partilojalitet har en grense ogsÃ¥ for tomtefestere. Denne er nÃ¥dd med god margin.Â
​Tomtefesterforbundets råd til våre politikere.
​Tomtefesterforbundet har som et klart mÃ¥l at loven nok en gang mÃ¥ opp til ny behandling i Stortinget. Det er pÃ¥ tide at denne fordums ordningen med tomtefeste blir avskaffet en gang for alle! Det er pÃ¥ tide at siste overlevning fra husmannsveldet avvikles. SpørsmÃ¥let er hvordan dette best kan gjøres!Â
Tomtefesterforbundet har gÃ¥tt i allianse med NBBL, Norges hytteforbund og Boligmentoren for at vi med større tyngde skal kunne fremme vÃ¥re synspunkter.Â
På kort sikt mener Tomtefesteralliansen at det bør nedsettes et hurtigarbeidende lovutvalg som får som mandat å:
Foreslå bestemmelser om å forby inngåelse av nye festeavtaler for bolig- og fritidsboliger
Foreslå tiltak om lovendringer som vil gjøre det lettere å innløse festetomter.
Avgjørende viktig er det å motivere bortfester til Ã¥ ville innløse. Et økt innløsningsvolum vil i seg selv medvirke til en avvikling av festeordningen. I denne sammenhengen er det tvingende nødvendig Ã¥ fÃ¥ myket opp unntakene i retten til innløsning, slik at loven blir mer rettferdig og rimelig for et større antall festere. Landbruksunntaket er sentralt i denne sammenhengen. Dessuten mÃ¥ fastsettelse av verdien av rÃ¥tomter, dvs tomteverdien med fradrag for festers investeringer, standardiseres slik at det blir mulig Ã¥ fÃ¥ takster som ikke spriker i alle retninger. Spesielt ille er dagens praksis for store tomter.Â
På lengre sikt mener Tomtefesteralliansen at det må nedsettes et lovutvalg med mandat til å foreslå hvordan hele tomtefesteordningen kan avvikles for bolig- og fritidsboliger, og at festerne kan innløse sine tomter på rimelige og rettferdige vilkår.
av Øyvind Bastiansen, leder i Tomtefesterforbundet