Kontakt oss også på:
  Tomtefesterforbundet
  • Hjem
  • I media
  • Bli medlem
  • Spørsmål og svar
  • Fagstoff
  • Om tomtefeste
  • Om oss
    • Styret
    • Vedtekter
    • Kontakt oss
    • Personvernerklæring

Dette mener justisdepartementet

15/11/2019

3 Comments

 

Begrunnelse
Norge ble i 2012 dømt i den Europeiske menneskerettighetsdomstolen, EMD, i en sak hvor retten mente at i den konkrete saken som var til behandling, var bortfesters rettigheter krenket og Norge ble pålagt å endre lov om tomtefeste slik at denne ga en «fair balance» mellom partene i avtaleforholdet. Loven ble således endret i 2015, hvor det vesentligste er at bortfester fikk anledning til et engangsløft i festeavgiften.

Et forhold som imidlertid ikke ble berørt i dommen i EMD, og heller ikke ble behørig belyst i forbindelse med lovendringen, er de unntakene lovens § 34 gir med hensyn til festers rett til innløsning av tomta når avtalen går ut. Sett i lys av EMDs klare oppfordring om å bringe loven i en forfatning som skal gi en «fair balance» mellom avtalepartene, kan det hevdes at unntakene i §34, hvor fester i praksis kan nektes innløsning av tomta til evig tid, gir en urimelig balanse mellom partenes rettigheter, samtidig som det er både urimelig og urettferdig at en stor gruppe festere skal være frarøvet den innløsningsretten andre festere har i følge lovens bestemmelser.

Det spesielle i situasjonen, er at bortfester etter §15 kan oppjustere festeavgiften gjennom det såkalte engangsløftet, men samtidig nekte at fester får innløst tomta hvis han skulle ønske det. Fester er således kommet i en tvangssituasjon som han ikke kan komme ut av uten å si opp avtalen og således risikere betydelig økonomisk tap på de investeringer som er gjort i bygninger og opparbeidelse av tomta.


Svar Jøran Kallmyr:
Tomtefesteloven berører mange personer og husstander i Norge, og det er sterke økonomiske og personlige interesser involvert. Tomtefesteinstituttet har en særegen karakter, og loven må forene ulike og til dels motstridende hensyn i et langt tidsperspektiv.

Når festetiden er ute for festetomt til bolig- eller fritidshus, har festeren som hovedregel valget mellom å innløse tomta eller å forlenge festeavtalen. Fra innløsningsretten etter loven gjelder det enkelte unntak, og unntakene er begrunnet i ulike hensyn. Selv om et festeforhold er omfattet av unntakene fra innløsningsretten, har festeren rett til å forlenge festeforholdet. Forlengelse skal i utgangspunktet skje på samme vilkår som før, men ved lovendringer i 2015 ble bortfesteren gitt en viss adgang til ytterligere oppregulering av festeavgiften. Loven setter klare grenser for hvilken festeavgift bortfesteren kan kreve.

I lys av begrunnelsen for spørsmålet fra stortingsrepresentanten, nevner jeg at spørsmålet om bortfesterens reguleringsrett ved forlengelse skal gjelde også for festeforhold som er omfattet av unntakene fra innløsningsreglene i tomtefesteloven § 34 annet og tredje ledd, ble vurdert i forbindelse med lovendringene i 2015. Jeg viser til Prop. 73 L (2014-2015) side 61.

Jeg er kjent med at det er festere som opplever tomtefestelovgivningen som lite rimelig. På den annen side er jeg også kjent med at det er bortfestere som har den samme oppfatningen, noe som blant annet illustreres av saker som har vært brakt inn for Høyesterett de senere årene.

Tomtefestelovgivningen reflekterer en krevende balansering av de motstridende interessene til festerne og bortfesterne, og reglene har vært gjenstand for grundige vurderinger en rekke ganger. Det foreligger av den grunn ikke konkrete planer i regjeringen om å endre tomtefesteloven nå.

3 Comments
Bjørn Vessia
17/12/2019 16:50:10

Justisdep har vel aldri vært sosialdemokratisk rettferdig, så standpunktet får stå for dep og regjeringens rekning.

Hilsen en forhenværende borgerlig stemmegiver.
Bjørn Vessia

Reply
Roar B. Sletner
24/1/2020 16:32:22

Vi er ved et viktig tidsskille: Fremskrittspartiet er ute av regjering og alle partier er i ferd med å påbegynne sitt programarbeid for valget i 2021. Det er interessant at en AP-representant (Lene Vågslid) nå reiser spørsmålet om avskaffelse av Landbruksundtaket. Jeg mener Tomtefesteforbundet nå må ta kontakt med de tre nye regjeringspartiene samt med Ap for å klargjøre at det kan ligge minst 100 000 ekstra stemmer i potten ved å programfeste avskaffelse. Undertegnede, og alle jeg kjenner i samme situasjon, ville, uten hensyn til andre spørsmål, uten videre gi vår stemme til det partiet som programfester avskaffelse av Landbruksunntaket.

Reply
Øyvind Bastiansen link
27/2/2020 13:29:21

Tomtefesterforbundet har et initiativ gående overfor partiene på Stortinget om å få nedsatt et utvalg som skal vurdere alle sidene ved lovendringen i 2015. AP og Lene Vågslid er sentral i dette initiativet. Vågslids spørsmål til justisministeren om avskaffelse av landbruksunntaket og de øvrige unntakene etter §34, kom på Tomtefesterforbundets initiativ. AP har også lenge hatt i partiprogrammet at tomtefeste bør avvikles. Det er derfor på høy tid at saken igjen reises i Stortinget.

Reply



Leave a Reply.

    Fagområder

    All
    Juss
    Organisasjon
    Politikk

    Arkiv

    June 2022
    September 2021
    June 2021
    May 2021
    March 2021
    September 2020
    July 2020
    June 2020
    May 2020
    March 2020
    February 2020
    November 2019
    October 2019
    June 2019
    March 2019
    December 2018
    November 2018
    October 2018
    June 2018
    April 2018
    March 2018
    February 2018
    January 2018
    December 2017
    September 2017
    August 2017
    June 2017
    May 2017
    January 2014
    October 2013
    September 2013
    August 2013
    June 2013

Powered by Create your own unique website with customizable templates.